Wortelkanaalbehandeling

Een tand bestaat uit een kroon met daaronder de wortels. De wortels ziet u niet, maar de kroon wel. De wortels zitten in uw kaak vast en binnen deze wortels loopt een kanaal waarin de zenuwen en bloedvaten zich bevinden. Dit wordt ook wel de pulpa genoemd. Wanneer deze ontstoken is/was, heeft u een wortelkanaalbehandeling nodig.

Waardoor ontstaat ontstoken tandweefsel?

Uw tandweefsel kan ontstoken raken door tandbederf, een lekkende vulling of een harde klap. Meestal zijn bacteriën de onderliggende oorzaak van een ontsteking. Als uw tanden gevoelig zijn tijdens het drinken van koude of warme dranken dan kan dit een eerste signaal zijn. Ook kan het voorkomen dat u helemaal geen klachten, of ernstige pijn heeft.

Het ontstoken tandweefsel moet worden verwijderd door uw tandarts, anders sterf het af. Wordt het niet verwijderd, dan kan het zich verspreiden naar uw kaakbot waardoor de omliggende tanden ook verloren gaan. Op den duur kan zoveel kaakbot worden aangetast dat tanden los gaan zitten of uitvallen. Een ander signaal van een ontsteking kan zijn wanneer u tijdens het dicht bijten het idee heft dat een tand hoger staat.

Wat gebeurt er tijdens een wortelkanaalbehandeling?

Ontstoken tandweefsel zal nooit meer genezen. Daarom verwijderd de tandarts het ontstoken tandweefsel tijdens een wortelkanaalbehandeling. Deze behandeling wordt ook wel een kanaal- of zenuwbehandeling genoemd.

De wortelkanaalbehandeling

Voor de wortelkanaalbehandeling wordt u plaatselijk verdoofd als het tandweefsel nog enigszins levendig is, wanneer dit niet het geval is heeft u geen verdoving nodig. Om een overzicht te krijgen worden er van te voren röntgenfoto’s gemaakt. De tandarts opent de kies en verwijderd het afstervende tandweefsel. Daarna wordt het kanaal schoongemaakt en opgevuld. De tand wordt gesloten door middel van een vulling. Mocht de behandeling de tand verzwakt hebben, dan kan een kroon nodig zijn. Een tand kan na deze behandeling nog lang mee.

Kan iedere tand of kies worden behandeld?

Door bijkomende problemen kan het zijn dat de tandarts geen wortelkanaalbehandeling kan uitvoeren. In dit geval moet de tand worden getrokken. In dit geval kunt u de oplossingen met uw tandarts bespreken.

Is een wortelkanaalbehandeling pijnlijk?

Met een verdoving is een behandeling meestal niet pijnlijk.

Hoe lang duurt de behandeling?

Hoe lang een behandeling duurt hangt af van het aantal wortelkanalen. Tanden hebben meestal een kanaal, maar kiezen meestal meerdere. De behandelingstijd kan daarom een half uur tot anderhalf uur duren. In een enkel geval moet het in twee behandelingen gebeuren.

Geeft een behandeling napijn?

Het reinigen van wortelkanalen kan enkele dagen pijn veroorzaken. Deze pijn kunt u onderdrukken met een goede pijnstiller. Een antibioticum is echter niet nodig.

Verkleurt een tand of kies na een wortelkanaalbehandeling?

Meestal verkleurt een tand niet na een behandeling. Mocht dit toch gebeuren, neem dan contact op met uw tandarts. Deze beschikt over meerdere mogelijkheden om het te verhelpen.

Heeft u nog vragen?

Neem dan contact op met de praktijk in Uden of Zeeland
Tel Uden: 0413 26 44 90
Tel Zeeland: 0486 452 783

Deze tekst is samengesteld door het Ivoren Kruis

Doel van de Vereniging Ivoren Kruis is het bevorderen van mondgezondheid. Circa 4000 tandartsen en mondhygiënisten zijn lid van deze vereniging.

Bezoek de website van Ivoren Kruis.

Klik op akkoord voor een volledig werkende website, of bekijk eerst de details op de detail pagina alvorens u akkoord gaat.